Czym są ćwiczenia izometryczne, ekscentryczne i koncentryczne?

Trening można podzielić na siłowy, budowanie masy, wydolnościowy czy redukujący tkankę tłuszczową. Niewiele osób jednak zwraca uwagę na fakt, że praca mięśnia także dzieli się ze względu na rodzaj wykonywanego napięcia. Jest to szalenie istotny i często pomijany szczegół.
Pracę mięśnia można podzielić na ruch izometryczny, ekscentryczny i koncentryczny. Ćwiczenia izometryczne powodują napięcie mięśnia bez jego wydłużania lub skracania. Prostym przykładem jest napinanie mięśni w bezruchu. Najłatwiej sprawdzić to na mięśniu czworogłowym uda, który można bezproblemowo spiąć bez poruczania nogą. Ćwiczenia ekscentryczne to ćwiczenia wydłużające mięsień. Trenując hantlami, napinamy biceps podczas prostowania łokcia. Mięsień się napina i jednocześnie wydłuża. Ćwiczenia koncentryczne to ćwiczenia skracające mięsień podczas napięcia. Tutaj prostym, pokazowym ruchem jest zgięcie ręki w łokciu i przyciągnięcie hantli do siebie. Biceps się kurczy i napina jednocześnie podczas wspomnianego ruchu.
Omawiane techniki napięcia mięśni są ważne dla rodzaju treningu. Chcąc zwiększyć siłę, trening skoncentrowany musi być na ekscentrycznym ruchu, natomiast masę zwiększają ćwiczenia izometryczne i koncentryczne. Mały, niepozorny szczegół w postaci rodzaju napięć mięśni, który umyka podczas planów treningowych, ma ogromny wpływ na efekty treningowe.

Related posts

Leave a Comment